2400BT40 ST erityiskysymyksiä: Diakonian teologia, 5 op
2400BT40 ST erityiskysymyksiä: Diakonian teologia, 5 op
Toteutukset
- 2400BT40-3002 ST erityiskysymyksiä: Diakonian teologia (itsenäinen suoritustapa)
Opettajat
Heta Hurskainen
Opetuskieli
suomi
Paikkoja
9999
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 00:00 - 15.06.2026 23:59
Luokittelu
Itsenäinen opiskelu
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää diakonian teologisia perusteita ja toteuttamista koskevan keskustelun keskeiset linjaukset
- analysoida diakonian viran perusteista ja luonteesta käytävän keskustelun tärkeimpiä kysymyksiä ja ratkaisumalleja
- perustella keskustelussa teologista näkemystään diakonian ja diakonian viran luonteesta
Sisältö
Perehtyminen uusimpaan tutkimukseen ja keskusteluun diakonia-käsitteen merkityksistä ja kirkon diakonisesta luonteesta ja tehtävästä sekä tutustuminen diakonian viran teologisia perusteita koskeviin käsityksiin.
Suoritustavat
Suoritustavat:
- 1) Oppimistehtävä, itsenäinen työskentely (5 op) 108 h. Pyydä tehtävänanto ja ohjeet sähköpostilla opettajalta TAI
- 2) Sähköinen kirjatentti, itsenäinen työskentely (5 op) 108 h
Arvosteluperusteet: Tentti / oppimistehtävä 0–5.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus kirjatenttin ja oppimistehtäviin. Valitse 5op sovi vastuuopettajan kanssa muusta kirjallisuudesta.
- A. Raunio (2007), Järki, usko ja lähimmäisen hyvä. Tutkimus luterilaisen etiikan ja diakonian teologian perusteista. (351 s.)
- E. Ryökäs (2006), Kokonaisdiakonia. Diakoniakäsityksien opilliset liittymät. (205 s.)
- Borgegård & C. Hall (ed.) (1999) The ministry of the deacon, 1. Anglican - Lutheran perspectives (244 s.)
- Borgegård, O. Fanuelsen & C. Hall (2000), The ministry of the deacon 2. Ecclesiological explorations. S. 11-70, 107-130, 207-280. (154 s.)
- R. Ahonen (1991), Diakonaatin uudistus. Diakonian viran kehittäminen Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja muissa luterilaisissa kirkoissa. (176 s.)
- E. Ryökäs (2019), Aikaan sidottu diakoniakäsite. Tiedekriittinen yritys ymmärtää suomalaista diakoniakeskustelua. (332 s.)
- K. Latvus & A. Elenius (toim.) (2007), Auttamisen teologia. (Valikoima artikkeleita sopimuksen mukaan.)
- T. Karttunen, Ecumenical Discussion about Deacons. 11 s. Verkkojulkaisu: https://www.academia.edu/35574399/Ecumenical_Discussion_about_Deacons
- K. Latvus (2017), Diaconia as Care for the Poor. Critical Perspectives on the Development of Caritative Diaconia (108 s.) Verkkojulkaisu: https://evl.fi/documents/1327140/45386794/Diaconia+as+Care+for+the+Poor_53.pdf/54e8b4e5-4025-7e0c-44a8-ad4dd8faf4e0
- K. Latvus (2011), Karitatiivisen diakoniakäsitteen synty. – Diakonian tutkimus 2/2011, 164–188. (verkkojulkaisu).
- E. Ryökäs, Understanding “Diakonia”. Four Concepts of Diaconia in Two Nordic Countries. – Spiritus–Lux–Caritas (1999). Edited by Riikka Ryökäs and Klaus Kiessling. S. 197–205.
- Ryökäs (2011), Diakonissan ihanne ja oikea luonne. Esimerkki diakoniakäsityksen muuttumisesta. – Diakonian tutkimus 2/2011, 121–144.
- J. Veikkola (2002), Diakonian perustehtävä, visiot ja tavoitteet. – Diakonian käsikirja 2002, 107–128.
Lisätiedot
Ajankohta: Kirjallisuuden ja oppimistehtävät voi suorittaa ympäri vuoden.
Tarjontatieto: Systemaattisen teologian pääaineopiskelijat ja ristiinopiskeluyhteistyön korkeakoulujen opiskelijat (10 paikkaa).
Kampus: Joensuu.
Opetuksen kieli: suomi. Luentokurssilla jaettava oppimateriaali ja kirjallisuus voivat olla myös englanniksi.
Geneeriset taidot: Kriittinen ajattelu, kestävyys ja vastuullisuus, vuorovaikutus ja viestintä.
Arviointiasteikko
0-5
Taso
Syventävät opinnot
Oppiaine
Systemaattinen teologia
Vastuuopettaja
Heta Hurskainen