Opinto-opas 2022-2023https://opas.peppi.uef.fi/fi/opintojakso/5311516/87847

2400BT40 ST erityiskysymyksiä: Diakonian teologia, 5 op

2400BT40 ST erityiskysymyksiä: Diakonian teologia, 5 op
Toteutukset
  • 2400BT40-3002 ST erityiskysymyksiä: Diakonian teologia (itsenäinen suoritustapa)
    14.08.2025 - 14.06.2026
    Opettajat

    Heta Hurskainen

    Opetuskieli

    suomi

    Paikkoja

    9999

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2025 00:00 - 15.06.2026 23:59

    Luokittelu

    Itsenäinen opiskelu

Näytä menneet toteutukset
Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • selittää diakonian teologisia perusteita ja toteuttamista koskevan keskustelun keskeiset linjaukset
  • analysoida diakonian viran perusteista ja luonteesta käytävän keskustelun tärkeimpiä kysymyksiä ja ratkaisumalleja
  • perustella keskustelussa teologista näkemystään diakonian ja diakonian viran luonteesta
Sisältö

Perehtyminen uusimpaan tutkimukseen ja keskusteluun diakonia-käsitteen merkityksistä ja kirkon diakonisesta luonteesta ja tehtävästä sekä tutustuminen diakonian viran teologisia perusteita koskeviin käsityksiin.

Suoritustavat

Suoritustavat:

  • 1) Oppimistehtävä, itsenäinen työskentely (5 op) 108 h. Pyydä tehtävänanto ja ohjeet sähköpostilla opettajalta TAI
  • 2) Sähköinen kirjatentti, itsenäinen työskentely (5 op) 108 h

Arvosteluperusteet: Tentti / oppimistehtävä 0–5.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus kirjatenttin ja oppimistehtäviin. Valitse 5op sovi vastuuopettajan kanssa muusta kirjallisuudesta.

  • A. Raunio (2007), Järki, usko ja lähimmäisen hyvä. Tutkimus luterilaisen etiikan ja diakonian teologian perusteista. (351 s.)
  • E. Ryökäs (2006), Kokonaisdiakonia. Diakoniakäsityksien opilliset liittymät. (205 s.)
  • Borgegård & C. Hall (ed.) (1999) The ministry of the deacon, 1. Anglican - Lutheran perspectives (244 s.)
  • Borgegård, O. Fanuelsen & C. Hall (2000), The ministry of the deacon 2. Ecclesiological explorations. S. 11-70, 107-130, 207-280. (154 s.)
  • R. Ahonen (1991), Diakonaatin uudistus. Diakonian viran kehittäminen Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja muissa luterilaisissa kirkoissa. (176 s.)
  • E. Ryökäs (2019), Aikaan sidottu diakoniakäsite. Tiedekriittinen yritys ymmärtää suomalaista diakoniakeskustelua. (332 s.)
  • K. Latvus & A. Elenius (toim.) (2007), Auttamisen teologia. (Valikoima artikkeleita sopimuksen mukaan.)
  • T. Karttunen, Ecumenical Discussion about Deacons. 11 s. Verkkojulkaisu: https://www.academia.edu/35574399/Ecumenical_Discussion_about_Deacons
  • K. Latvus (2017), Diaconia as Care for the Poor. Critical Perspectives on the Development of Caritative Diaconia (108 s.) Verkkojulkaisu: https://evl.fi/documents/1327140/45386794/Diaconia+as+Care+for+the+Poor_53.pdf/54e8b4e5-4025-7e0c-44a8-ad4dd8faf4e0
  • K. Latvus (2011), Karitatiivisen diakoniakäsitteen synty. – Diakonian tutkimus 2/2011, 164–188. (verkkojulkaisu).
  • E. Ryökäs, Understanding “Diakonia”. Four Concepts of Diaconia in Two Nordic Countries. – Spiritus–Lux–Caritas (1999). Edited by Riikka Ryökäs and Klaus Kiessling. S. 197–205.
  • Ryökäs (2011), Diakonissan ihanne ja oikea luonne. Esimerkki diakoniakäsityksen muuttumisesta. – Diakonian tutkimus 2/2011, 121–144.
  • J. Veikkola (2002), Diakonian perustehtävä, visiot ja tavoitteet. – Diakonian käsikirja 2002, 107–128.
Lisätiedot

Ajankohta: Kirjallisuuden ja oppimistehtävät voi suorittaa ympäri vuoden.

Tarjontatieto: Systemaattisen teologian pääaineopiskelijat ja ristiinopiskeluyhteistyön korkeakoulujen opiskelijat (10 paikkaa).

Kampus: Joensuu.

Opetuksen kieli: suomi. Luentokurssilla jaettava oppimateriaali ja kirjallisuus voivat olla myös englanniksi.

Geneeriset taidot: Kriittinen ajattelu, kestävyys ja vastuullisuus, vuorovaikutus ja viestintä.

Arviointiasteikko

0-5

Taso

Syventävät opinnot

Oppiaine

Systemaattinen teologia

Vastuuopettaja

Heta Hurskainen

background